Sumo Nijmegen worstelt

foto via www.centrumnijmegen.nl

NIJMEGEN – Sushi & Grill restaurant Sumo worstelt al enige tijd om het hoofd boven water te houden. Zo blijkt uit een recente enquête afgenomen onder de medewerkers. Ruim 65% van de medewerkers bekent zich zorgen te maken over het al maar stijgende waterpeil van de Waal. Medewerkerster in de bediening Richelle (22) licht toe: “Omdat ons restaurant maar op steenworp afstand van de waaklade ligt, maken we ons best wel zorgen”. Onze correspondent Levy van Fenrooij was toevallig een hapje eten en kwam met een schokkende rapportage.

Gezellig een hapje eten

Het is donderdagavond 19:46 en Levy zit samen met zijn vriendin Pazlov de menukaart te bestuderen van de sushiketen. Na de eerste ronde te hebben besteld, besluit hij zijn smartphone er bij te pakken om wat nieuwtjes te checken. “Waterpeil Waal stijgt opnieuw”, zo stelt een nieuwskop van RN7, een van de grotere media in de regio (Voorheen N1).

“Het is me wat he, is die waalkade eindelijk droog, kunnen we ons alweer opmaken voor de volgende overstroming” zo spreekt Levy tegen zijn vriendin. Pazlov met haar Oekraïense roots, blijft ijzig kalm. Zich bewust van de taalbarrière herhaalt Levy: “It is what, is that Waalkade finally dry, can we make ourself again up for the next flood”. Pazlov reageert: “це дійсно страшно, але я голодую, так що ви хотіли б залишити свій рот закритою?”. “Ok” is zijn reactie.

Gespitste oren

Richelle is op dat moment bezig in de bediening en schrikt van de angstige toon van de twee bezoekers. “Is alles naar wens?” vraagt ze beleefd. “Ja hoor, we hadden het over het waterpeil van de waal, dat blijft maar stijgen he?” vraagt Levy. Dit lijkt wat bij de medewerkster los te maken. “Ik breng even de bestelling naar achteren en kom hier zo op terug, oke?” reageert Richelle enigszins bezorgd.

Wanneer Richelle terugloopt naar de tafel waaraan Levy en Pazlov zich bevinden, uit ze haar zorgen: “Jullie mogen het best weten, maar we maken ons best wel zorgen hier”. “Het is nog geen vijf minuten lopen naar de kade en eerlijk gezegd houden we niet genoeg rekening met een worst-case scenario“. Hiermee doelend op het scenario dat ruim 70% van Sumo’s voorraad bij een te hoog waterpeil wel eens de deur uit zou kunnen glippen .

Vervolgens geeft Richelle toe dat het restaurant al vaker te kampen heeft gehad met hoogwater, en dat het ook toen maar de vraag was of ze het kopje boven water konden houden. “Al zijn we nu als team wel bezig met het treffen van maatregelen”, zo spreekt de waakzame horecamedewerkster. “Vrij recent heeft de personeelsvereniging een nieuw concept bedacht waarbij geld ingezameld moet gaan worden. Het is de bedoeling dat we van dit geld het terras gaan verhogen en zandzakken aan gaan schaffen voor geval van nood”. Trots vertelt ze Levy en Pazlov de naam van het evenement: “Sumoworstelen”.

Kom in actie

Al met al bevestigt Richelle dat er hoop leeft onder de medewerkers. “Wanneer goedwillend Nijmegen ons helpt, kunnen we er samen voor zorgen dat ons restaurant jullie in weer en wind eten blijven serveren waar het water je van in de mond loopt”. Namens de Waalcourant willen we onze lezers vragen om begrip voor de situatie te hebben. Ook een tip van ons om de facebook pagina: “sumoworstelen tegen hoogwater” komende dagen in de gaten te blijven houden.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*