Insider: Waalcourant doet boekje open: “Hoe wij als kleine speler de Mediamarkt gaan veroveren”

NIJMEGEN – Piepjong zijn ze, de ambitieuze ondernemers achter het nieuwe mediaconcern “De Waalcourant”. Ondanks de hoge concurrentie, zijn ze vastberaden om de mediamarkt te veroveren: “Wij willen koste wat het kost kwaliteit leveren”. In dit artikel doet De Waalcourant een boekje open over hun innovatief zelfontwikkeld kwaliteitsmanagementsysteem.

Willekeurige foto van een handruk

De drie oprichters van dit ambitieuze concern kennen alledrie een compleet andere achtergrond: Een Geitenboer, een Historicus in Japanse Hentai en een Koffiejuffrouw. “Diversiteit is onze kracht, onze immateriële resource“. Volgens CEO Maarten berust de succesvolle oprichting merendeels op een goede portie toeval: “Het gebeurde eigenlijk heel toevallig, persoonlijk was ik op zoek naar een geschikte investeerder tijdens een start-up event aan de HAN, daar liep ik Judith tegen het lijf bij het koffiezetapparaat”.

Vervolgens leidde deze korte coffeechat al snel tot een mondeling ondernemingsplan, een week later stonden de jonge entrepreneurs met hun onderneming ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.  “Ik beschikte destijds niet over genoeg financiële middelen om de inschrijving te bekostigen, gelukkig hebben Judith en ik via kickstarter.com binnen een korte tijd een succesvolle fundraising campaign gevoerd, waardoor we tevens met onze huidige QA manager Rowald in contact zijn gekomen” – Maarten, CEO van De Waalcourant.

Visuele weergave van strategie van De Waalcourant

Rowald beschikt als Nijmeegs Hentai Historicus over excellente fact-checking skills, en is tevens eigenlijk de enige van het drietal die de Nederlandse taal beheerst. “Eigenlijk doet hij alles, Judith en ik zijn er enkel om de vruchten te plukken.” – Aldus CEO Maarten.

Ook is Rowald de drijvende kracht aan het huidige innovatieve kwaliteitsmangementsysteem dat De Waalcourant aanzienlijk concurrentievoordeel op moet leveren ten opzichte van de hoge concurrentie in de Mediamarkt. “Ons systeem kent de oorsprong uit het Japanse Kwaliteitsmanagementsysteem bij Toyota, maar dan efficiënter, effectiever en beter”. Hieronder doet De Waalcourant een boekje open over de operationele werking van het kwaliteitssysteem.

Quality Management System (QMS) van De Waalcourant

“We zijn hier erg trots op, echt iets wat we samen hebben bereikt door onze handen ineen te slaan en onze krachten te bundelen”. Het is dan ook de rode draad die overal door het concern leidend is.  Overigens heerst er onder het drietal ook respect voor gevestigde concurrenten binnen de Mediamarkt: “We vinden het een leuke winkel en komen er graag, maar soms is simpelweg het een kwestie van survival of the fittest, eten of gegeten worden.”

Het zijn wat dat betreft mooie dagen voor De Waalcourant, het betreden van de markt lijkt vooralsnog een doorslaand succes te gaan worden. Maar Maarten geeft aan dat ook dit succesvolle al zijn eerste tegenslagen te verwerken krijgt, en houdt een slag om de arm: “Momenteel is het koffieapparaat stuk, dat is wel vervelend. Zeker omdat Judith nu eigenlijk geen waarde meer toevoegt aan de waardeketen, maar we zullen er alles aan doen om haar talent binnenboord te houden en desnoods een passende nieuwe functie aanbieden”.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*